اهمیت صبحانه

 

اهمیت صبحانه و عوارض جبران ناپذیر نخوردن آن

در ایران یکی از مشکلات ما نخوردن صبحانه است. حال آنکه غذای صبح و سحری یکی از مهمترین وعده­های غذایی است. در قدیم که اعمال یدی و فعالیت­های کشاورزی، صنعتی، دامپروری بیشتر بوده مردم به اهمیت آن توجه می­کردند و بسیاری از بیماری­ها که در اثر تغذیه اکنون در کشور ما است مربوط به وعده­های غذایی است. حتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برای رفتن به نماز صبح قدری شیر و نان میل می­کردند (ترید شیر) تا بتوانند از نماز و دعا و قرآن تا طلوع آفتاب بهره بگیرند.

صبحانه یکی از مهم ترین وعده های غذایی است که نباید از دست بدهیم. این یک نیاز برای تمام سنین و برای تقویت بدن خوب است. به این دلیل است که بدن به منبع انرژی نیاز دارد تا کل روز را خوب کار کند. 

بهترین زمان برای صرف صبحانه یک ساعت پس از بیدار شدن از خواب است. خوردن صبحانه به ما انرژی بیشتری می­دهد و ما به مصرف آن برای انجام فعالیت های خود محتاج هستیم.

اگر صبحانه را از دست بدهیم، قادر به اجرای بهترین کار خود نخواهیم بود و از مشکلات مختلف سلامت رنج    می­بریم. متاسفانه یکی از عادت­های غلط ایرانی­ها خوردن پنیر به تنهایی در وعده صبحانه است. عوارض این گونه صبحانه خوردن عبارت است از:

1- مصرف پنیر به تنهایی بسیار مضر است و سردی­زا است.

2- خوردن پنیر به تنهایی در وعده صبحانه، فرد را دچار رخوت، سستی و بی­حالی و کندی در یادگیری و کاهش تمرکز ذهن، میگرن، کاهش عملکرد قلب، نامنظمی پریود، افزایش خطر ابتلا به دیابت و کاهش کیفیت زندگی روزانه می­کند.

3- غده پاراتیروئید، وظیفه تنظیم کلسیم و فسفر بدن و جذب آن ها را به عهده دارد. این غده کلسیم و فسفر را با یکدیگر و در کنار هم می­شناسد. بنابراین در زمانی که ماده غذایی حاوی کلسیم را مصرف  می­کنیم بایستی همراه آن نیز فسفر مصرف کنیم در غیر این صورت، غده پاراتیروئید، فسفر را از مغز بر می­دارد که موجب کند ذهنی می­شود.

4- بهترین زمان مصرف پنیر، وعده شام و به همراه مصلاحات آن (گردو، زیره، سیاه دانه و آویشن) است. زیرا بیشترین میزان ترشح توسط غده پاراتیروئید در هنگام شب صورت می­گیرد.

نکته

گردو (و هم چنین بادام) باید در زمان مصرف شکسته شود، زیرا در برخورد طولانی مدت با هوا، اکسید شده و خاصیت اولیه خود را ندارد.

چند گزینه از منوی صبحانه سالم و مقوی

شیر طبیعی (ارگانیک، گاو میش، شتر، بز و ...)

شیر همراه خرما، عسل، نان سبوس دار و بادام شامل ویتامین و پروتئین است. علاوه بر این، کلسیم و آمینو اسید در شیر برای رشد فرآیند خوب است. قرار دادن شیر به عنوان یکی از اجزای منوی صبحانه، گزینه خوبی است چون انرژی بیشتری برای بدن ما به ارمغان می­آورد.

به جای شیرهم می­توان از ماست برای آنها که حساسیت به شیر دارند همراه ادویجات مصلح (آویشن، سیاهدانه، زنیان) استفاده کرد.

تخم مرغ

تخم مرغ برای بینایی ما، گردش خون و الاستیسیته و منبع ویتامین D هر چند روز یکبار ضروری است. زرده حاوی لسیتین است. اگر به طور منظم مصرف شود از مشکلات بینایی جلوگیری می­کند تا زمانی که به درستی مصرف شود. زرده برای خون ما مفید است و خطر بیماری قلبی را کاهش می­دهد. (حداقل چهار عدد هفتگی از تخم اردک، غاز، تخم مرغ طبیعی استفاده شود)

غذاهای گوشتی

غذاهای گوشتی مانند کباب گوسفندی یا شتر یا جوجه کباب محلی یا کله پاچه در فصول سرد با انار یا رب انار و آبگوشت با کدو به عنوان یک وعده غذا می­توان استفاده کرد.

در طول هفته یکی از وعده­های غذیه سنتی برای صبح خورشت کدو، بادمجان، کرفس، آلو اسفناج، قیمه و فسنجان همراه برنج ارگانیک غذای خوبی است که در فصول خودشان مصرف می­شوند.

نان

نان برای صبحانه ما سودمند است. نان حاوی گلوکز و فیبر بالایی است . گلوکز یک کربوهیدرات ساده است که به راحتی توسط بدن ما جذب می­شود تا میزان قند خون را افزایش دهد. قند خون برای تقویت مغز و اعصاب لازم است. هم چنین به عنوان تولید انرژی عمل می­کند. نان گندم سبوس­دار و جو برای صبحانه بهترین است.

میوه ها و سبزیجات

میوه­ ها و سبزیجات حاوی مواد معدنی مختلف و ویتامین هستند که برای سالم نگه داشتن مفید هستند. خوردن میوه و سبزی در صبحانه انتخاب خوبی است. علاوه بر این میوه و سبزیجات غنی از فیبر هستند که برای هضم غذا  مفید است.

همچنین در صبح ناشتا 21 عدد مویز یا کندر خوراکی سنت معصومین بوده است. معمولاً افرادی که ضعف دارند با خوردن 21 عدد مویز صبحانه احساس ضعف در طول روز نمی­کنند و کسانی که قند خون بالا (بیش از 120 ناشتا) دارند بهتر است از کندر خوراکی صبح ناشتا میل کنند.

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

بازگشت به بالا