فرآیند سیری

احساس سیری در قسمت خاصی از مغز رخ می دهد. آرام و با طمانینه غذا خوردن باعث می شود تا فرد خیلی زودتر از اتمام غذا احساس سیری کند. نخوردن نخستین گزینه بسیاری از افرادی است که می خواهند لاغر شوند. گزینه ای که برخلاف تصور اولیه اتفاقا غلط ترین گزینه در مقابله با چاقی است. موضوعی که کارشناسان تغذیه و طبیعت درمانگران نیز به آن صحه می گذارند.

امروزه گفته می شود برای مبارزه با چاقی و همین­طور پیشگیری از آن (نخوردن) و رژیم های سخت غذایی که فرد طی آن بدن خود را از بسیاری از مواد مفید غذایی نیز محروم می کند، نه تنها به لاغری فرد به طور اصولی کمک نمی کند بلکه خود می تواند آسیب هایی در بر داشته باشد. از نظر کارشناسان داشتن برنامه غذایی به تناسب و برحسب نیاز بدن در کنار مکمل های لازم و مفیدی مثل فعالیت بدنی و ورزشی و همین طور رعایت برخی نکات رفتاری در شیوه و سبک غذا خوردن تنها روش اصلی مبارزه و پیشگیری از چاقی است.

یکی از رفتارهای به ظاهر بی اهمیت و در واقع مهم در سبک تغذیه ای، سرعت غذا خوردن فرد است. مسئله ای که تحقیقات مختلف نیز رابطه مستقیم میان آن و چاق نشدن را ثابت کرده اند و از سویی در آداب و سنت های کهن فرهنگ دینی ما نیز به آن تاکید شده است. اما از نظر پزشکی، از آنجاکه احساس سیری نتیجه فرآیندی عصبی است و در قسمت خاصی از بدن رخ می دهد. آرام و با طمانینه غذا خوردن باعث می شود که تا مغز درحالیکه هنوز بخشی از غذایش باقی مانده است، دستور سیری را صادر کند.

بر این اساس و در نتیجه آزمایش های مرتبط اثبات شده است که نشان داده می شود، که آرام غذاخوردن به معنی کم خوردن و سیر شدن است چراکه با سرعت غذا خوردن خود باعث تاخیر ارسال پیام سیری از مغز می شود و در نتیجه فرد در حالیکه معده ای انباشته دارد اما همچنان احساس سیری نمی کند.

فایده دیگر آرام غذا خوردن، فرصت جویده شدن و هضم کافی به واحدهای در حال بلع  و بلعیده شدن غذاست که خود این مسئله نیز در سلامت افراد تاثیر بسزایی دارد. در واقع شروع غذا خوردن بسم الله بگویید تا شیطان با شما هم سفره نشود.

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

بازگشت به بالا