قلب سالم در قرآن (رساله ذهبیه)

بسم الله الرحمن الرحیم

(اگر تو درشت خو بودی از اطرافت پراکنده بودند). خُلق مومن، خوش رویی و پذیرش مردمِ نیازمند است و با مهر و شادی آفرینی درمان قلب هاست همچنان که عسل شیرین است پیامبران و معصومین و شیعیان آنها خوش برخوردند. گرچه بعضی به این جذب و جاذبه اشکال می کنند ولی نمی دانند آن که به خداوند مهربان تکیه دارد و از محبت او پیروی می کند و به اصطلاح از ((چشمه محبت)) سیراب است او معنی دوستی و شکل مهرورزی، عشق، عاشق و معشوق حقیقی فدا شدن در مسیر عاشقان، یتیمی، اسیری، تشنگی، صبر، کربلا، ظلم و بسیاری از مفاهیم سخت را بهتر می فهمد و به همین دلیل هر گرفتاری در جهان، گرفتاری اوست. بحران و مدیریت بحران و موضعی که باید هنگام سختی و مشکلات بگیرد و حمایتی که باید از مستضعفین بکند با سخن مناسب، خدمت جدی و راهنمایی به موقع همه را می داند. و نه تنها مطرح می کند بلکه در اجرای آن هم کوشش می کند تا نتیجه بگیرد. و هرچه دیگران او را به جلوگیری از دل سوزی نهی می کنند او باز هم خدمت رسانی را به پروردگار، مومنین، مردم نیازمند و مستحق ادامه می دهد تا جایی که خداوند می فرماید: ((خودت را به مشقت میانداز)). آری این حدیث عشق است که در جای خود بحث می شود. به همین دلیل است که جوان گرایی، خدمت به شیعیان، یادآوری آنها درهمه لحظه ها، دعا برای همه همسایگان و مرزداران در سیره پیامبر و امیرالمومنین و امام زمان مهدی و حضرت فاطمه علیهم السلام را می بینیم، چیزهایی که به ظاهر دور از عرف جامعه می باشد.

در آخرین جنگ پیامبر با اروپائیان، رسول جهان اسلام یک جوان ((اسامة بن زید )) را فرمانده می کند، چیزی که برخی نمی پسندند و از آن سرپیچی می کنند. حضرت علی علیه السلام فرزندان مخالفانش را نیز حمایت و از جوانان تمجید می کند. سیده زنان عالم خانواده خود را دعا نمی کند ولی نیاز همسایگانش را از پروردگار می خواهد و به یقین دعای او مستجاب می شود و آخرین امام و آن که جان ما فدایش باد چنین می گوید: ما همواره به یاد و احوالات شما هستیم، یعنی شما را تنها نمی گذاریم. آری مدیر جهان از تمام اوضاع و احوال مردم زمین بلکه هر آنچه در آسمان و عرش و فرش هست نباید غافل باشد. او به نام و اخلاق و رفتار همه را می شناسد به ملاقات آنان می رود. تذکرات لازم را در هنگام ضرورت میدهد اوست که قلب (سلیم) آرام و سالم دارد که در سوره شعرا صاحبان چنین قلبی متقین و شایسته رسیدن به بهشت هستند(آیه 26).

دل حضرت ابراهیم علیه السلام آن که بر مشکلات دشمنان و دوری پدر و مادر از کودکی صبر می کند تا آنجا که سرما و گرما، گرسنگی و تشنگی حتی رفتن در آتش را تحمل می کند، حسادت همسران و مدتها تا رسیدن فرزند صالح و بعد از آن دوری فرزند و همسر و بالاخره سر بریدن بهترین انسان بعد از خودش را قبول می کند. البته اگر این مراحل را طی کنیم لیاقت امامت یا رهبری (خلیفة الله) را داریم و باید محبت و عدالت، دین و ایمان به همه فرستاده ها و اعتقاد به واجبات و دوست داشتنی ها مطابق فطرت و هستی را جزء نفس خودمان تقویت کنیم. در این صورت لیاقت "شیعه ابراهیم" را داریم ولی آنانکه سبب جدایی شدند و به اخلاق تهاجمی و زشت در جامعه رضایت دادند و همه را از خویش می رانند به یقین شیعه نیستند . شیعیان خود اگر میان بلا هستند دیگران احساس شکست در آنها و یارانشان و اطرافیانشان را نمی کنند در سفر و اقتصاد و عروسی و عزا با آنان شریک اند. آنانکه در اعتقاد به حضرت حق همواره جاودان و در سلامت هستند زیرا آنقدر از خداوند بزرگ ،ترسانند که با خلوص، دلهای مشتاق و گریان خود را عرضه می دارند تا هیچگاه خویش را غافل از او مپندارند و صدای او را و حضور همیشگی اش را بشنوند و ببینند.

هذا ما توعدون لکل اواب و حفیظ من خشی الرحمن بالغیب و جاء بقلب منیب ادخلوها بسلام ذالک یوم الخلود ان فی ذالک لذکری لمن کان له قلب و القی سمع و هو شهید(ق 33و37).

قلب مریض و دل های بیماران :

از آنجا که ایمان به یک هدف بی نهایت عالی، هماهنگ با آفرینش انسان و اعضاء و قلب است و توجه به مالک آسمان و زمین و درک و رابطه همیشگی با مبدا هستی چه از طریق رفتار و کردار فردی و نماز و روزه و چه از حیث اجتماعی مانند روابط اخلاقی و مالی (خمس و زکاة و صدقات و همیاری) نفس را متعادل و عقل را به کار می گیرد. هر بی خبری و ندانستن و فراموشی و نفهمی بیماری کم آگاهی یا بی شعوری می آورد که نه خاص متقین بلکه مرض کافران و منافقان است(آیات ابتدائی سوره بقره)، ادامه این روش بیماری کفر و فساد را بیشتر می کند. او می پندارد صحیح می گوید و عمل می کند در حالی که سبب جدائی، اختلاف بین همسران و جامعه و خانواده و مقایسه و بخل کار قلب و نفس را به غلبه نفس حیوانی می کشاند و چه بسا دروغ و خیانت و قتل را سبب شود. زیرا قلب همواره باید از طریق سایر نیروها و اعضاء در کنترل یا رابطه و حفظ و نگهداری شود،علم، حلم،ذکر،فکر،بیداری و هوشیاری،عروق، اعصاب، نفس باید همراه او باشند، قفسه سینه چون حجاب او است با گرمی و سردی روی قلب اثر می گذارد، تغییرات ریه بر اکسیژن گیری قلب  و هوای بیرون با تنفس در متعادل کردن مزاج قلب از خشکی به تری، و عروق نیز با خون از حیث کیفی و کمی و سپس با قلب رابطه جدی دارند.برای مثال اگر استرس و عصبیت و خلاصه ضعف ایمان افزایش یابد،یا آب و هوای منطقه آلوده شود و تغییرات غذائی سبب سختی جدار عروق (تصلب شرایین یا آرترواسکروز)شود همه در کنار یکدیگر نارسائی  قلب را نتیجه می شود.اکسیژن رسانی مغز را کاهش می دهد، گوش و چشم، زبان دست وپا را از فعالیت سالم باز می دارد. از علل فشار خون بازده قلب،کیفیت جدار عروق و درجه غلظت خون  است. هر یک از این عوامل تغییر کند اوضاع و تنظیم فشارخون تغییر می کند. برای مثال افراد متکبر و جبار آنان که بی دلیل از نشانه های خدا سرباز می نهند به قلبشان مهر می زنند(سوره غافر،آیه 33).

مزاج های قلب:

1- طبع گرم: دارای قفسه صدری بزرگ،نبض پر و نسبتا منظم و تند موی زیاد و افرادی پابرجا با حسن گمان و توان شکستن آرزوها وخشم هستند. اگر مغز با قلب هماهنگ نباشد ممکن است سینه کوچک باشد.

2- طبع سرد: قفسه صدری کوچک،نبض کوچک و کوتاه با میل به تفاوت(بی نظمی)،دارای ضعف و کسالت،اخلاق زنانه و کندی واکنش، ترس و ناتوانی تصمیم گیری، انفعال و سردی بدن.

3- مزاج تر: رطوبت پوست گر چه کبد توان زیاد نداشته است تغییر سریع بعد از تحریکات خارجی و شادمانی و بازگشت آن بعد از رفتن عامل تحریکی.

 مزاج خشک: سفتی نبض، بداخلاقی، تاخیر در آرام شدن،کندی انفعال، اگر خشکی با گرمی همراه شود(صفرا) نبض تا حدی قوی بر حسب نیاز می شود و با گسترش خشکی نبض ضعیف تر می شود. سرعت عملکرد هنگام انقباض افزایش یافته نفس بزرگ، سریع، متواتر و هنگام خروج هوا منظم است.تغییر شدید اخلاق و خشم، وقاحت، در معاینه حرارت هنگام لمس، موها مجعد سینه دارند و در حرکت زرنگی و زبل هستند. اگر خشکی با سردی قلب توام بشود موی سینه کم، سرعت کمترو توان آهسته و نرم تر از خشک به تنهایی است. ولی سینه پهن تر خشم تدریجی و مقاومت در سرمای شدید و رطوبت و بیماری است.و عفونت در آنها بیشتر است.

مزاج سرد وترقلب: نبض کوچک و نرم نه خیلی منظم بلکه مایل به تغییر اگر کبد مقابله نکند سردی زیاد و خشکی بدن عارض می شود. افرادی با کسالت و ترسو و عاجز به تحرک و بدون نشاط ، کینه و خشم و معمولا گوشه گیر هستند.

مزاج سرد و خشک(سودای قلب): نبض شدت ندارد  کاملا هم آهسته نیست اگر بدن گرمی و رطوبت خود را کاملا از دست ندهد یا توان آن را نداشته باشد بدن خشکی اش را می گیرد، یا به عبارت دیگر خون کافی سودا را دفع می کند. پس اگر این بیماران در محیط سرد قرار گیرند خطر سکته دارند.

سوء مزاج قلب:

با ضعف،  خستگی، لاغری، سنگ کوپ سرد یا گرم (عرق سرد)، گود رفتن چشم، نداشتن سرفه، و نبودن حرارت و سکته همراه است.

سوء مزاج گرم: یعنی سرعت نبض و متواتر از ی، نفس سریع،نیاز به هوای سرد و استراحت در سرما،لاغری کل بدن و بدون سبب مانند غم.

سوء مزاج سرد: در سوء مزاج سرد نبض با تمایل ضعیف و نرمی و کندی و تفاوت از حال طبیعی است مگر توان از بین برود،زیادی عفونت و تب ها مشاهده می شود.

سوء مزاج خشک: میل نبض به خشکی از حد طبیعی و سختی در انفعالات،چه دل قوی و ضعیف باشد همواره ثبات و لاغری بد موجود است.

ورم با منشاء قلبی:

در ابتدا اختلاف نبض بدون مقدمه و التهاب در بدن و احساس شعله ور شدن مخصوصا در اعضای تنفس و طلب هوای زیاد و بعد سنگ کوپ ایجاد می شود. زمانی ورم به قلب می رسد که تصلب سختی شرایین و نبض به وجود آید یعنی مقاومت در برابر قلب سبب فعالیت جبرانی دل و از کار افتادن می شود و ممکن است بیمار بمیرد اگر آسیب دریچه ای با نارسایی باشد از بینی چپ خونریزی و درد عضلات سینه ی چپ ایجاد می شود، نارسایی با برونده کم سبب انفارکتوس گسترده و بطن چپ می شود نارسایی با برون ده بالا در آنمی شدید،پرکاری تیروئید و آمبولی حاد بیشتر سبب انفارکتوس راست می شود. در خفقان تغییرات نبض بر حسب مزاج افراد با مزاج خونی نبض سریع و پر بدون آریتمی(نامنظمی) و در مزاج صفراوی با نبض سریع و محکم و سوداوی حالت غمگین یا وحشت زده و محکمی در نبض و در مزاج بادی نبض خفیف و زود از بین رونده هستند در حالت مسمومیت با مواد گرم نبض سریع و با مواد سرد کند است.

غذای دل: ذکر (الا بذکرالله تطمئن القلوب)  هرگونه وابستگی کاذب چه در گذشته و حال و آینده نتیجه اش ترشح محرک های قلبی و تغییر در هورمون های دیگر چون تیروئید و فوق کلیه است. شکل طبیعی ضربان قلب حدود 70 انقباض و 70 انبساط است(سیستول و دیاستول) و تولید هر بی نظمی چه بسا مهلک شود درباره خواص یادآوری خداوند نیز در تحقیقات جهانی و اثرش روی سلامت قلب بحث کافی نسبتا شده است .

بوهای خوش: بسیاری از گیاهان و عطرها برای دستگاه گردش خون مفیدند چون مشک،  گریپ فروت، گل شمعدانی، کافور، گلاب، گورگیاه که هر کدام بر حسب مزاج به صورت عطر یا بخور در وان حمام تجویز می شود.

عسل: از داروهای بسیار موثر است.یک ونیم قاشق(30 گرم) سه بار همه روزه تا سه ماه و سه ماه بعد مقدار نصف شده(15 گرم)  و بعد از آن یک تا دو قاشق مربا خوری با یا بدون ویتامین ث  از تقویت کننده های قلب است. عسل آنتی اکسیدان قوی و ضد تصلب شرایین(آترواسکلروز).

نسخه دیگر با روغن سیاهدانه 2 تا 3 قاشق غذاخوری روزانه و مصرف عسل گشنیز یا عسل سیاهدانه است.برای گرفتگی عروق کرونر 60 گرم ریشه شب بو خشک شده در یک لیوان یک ساعت مانده سپس 2 دقیقه جوشانده و پس از صاف کردن یک فنجان سه بار در روز با کمی عسل میل شود.

بوعلی از عسل همراه انار در بیماران قلبی تجویز کرده است.

روزه پنج شنبه اول ماه چهارشنبه وسط ماه و پنجشنبه آخر ماه با خوردن سحری مخصوصا از مواد فوق اثر شدیدی روی از بین رفتن پلاکهای عروق و تازه شدن جدار آنها دارد.

امامان ما فرمودند: تشنگی از بین رفت و رگها تازه شد.

به :امیر المومنین (علیه السلام) فرمودند:(اکل السفرجل قوةللقلب الضعیف و هو یطیب المعده و یزکی الفواد و یشجع الجبان ویهسل ولد ) . معده را پاک و سالم، جریان وهوای قلب را پاکیزه، ترسو را شجاع، و فرزند را زیبا می کند.(تحف، ص 11)

سکنجبین روزی چند لیوان; (ساده ترین روش آن جوشاندن سرکه همراه برگ نعناع وبعد از سرد کردن اضافه کردن عسل در ظروف استیل یا سنگی، ومی توان آن را بر حسب مزاج تنظیم کرد.) در صورت غلبه سودا همراه گرفتگی عروق از رژیم 15 روزه آش آبغوره با زنجبیل و مربای گل سرخ بعد از هر وعده و یک روز در میان برنج ارگانیک یا آبکش با چند تخم مرغ نیم بد و روز شانزدهم دو مثقال سنا و دو مثقال گل سرخ مانند دم کردن چای است. در این 15 روز از شیب و انار، آب ولرم ، پسته ، فندق، ترب ، آلو،انجیر هم استفاده می شود. بعد از رژیم گذاشتن زالو و کنترل اکو یا آنژیوگرافی و تست ورزش بر حسب وضع بیمار پیشنهاد می شود.

حجامت در بیماریهای قلبی یقینا موثر است.

آلانین و فنیل آلانین :آنتی اکسیدان و تولید کننده آنتی بادی در سیستم ایمنی و انرژی برای بافت عضلانیو قلب و در بیماری پروستات مفید است .(در تخم مرغ، ماهی، .....

منیزیم: از 50 تا 400 میلیگرم بر حسب سن مورد نیاز است در سیفی جات سبز ، گنگر، سیب، شیر، ماهی، جوانه گندم، حبوبات مانند نخود تیره، سیب زمینی بدون چیپس، ویتامین ب12 که در سیستم خونی و عصبی و عضلانی وثر است در تخم مرغ و ماهی آزاد به وفور هست.

ویتامین ب 6 : با دخالت در متابولیسم سیستین در نوجوانی، بارداری و پیری لازم است و در بیماریهای مزمن و گوارش و در افراد سیگاری ضرورت بیشتری دارد. در تنظیم قندوپروتئین و هموگلوبین و میانجیهای عصبی و تشکیل نیاسین (ویتامین ب 1) از تریپتوفان لازم است. در عدس، سیب زمینی، موز، اسفناج دیده می شود و نبودنش سبب لکه های پوست، شقاق، افسردگی، تشنج است.ویتامین ث و کاروتن (در میوه جات ترش و رنگی ، ترشیجات).

آنتی اکسیدانها با دخالت در ویتامین ای در روغن کافشه( گل رنگ)، میگو تخم آفتاب گردان.

فیبر های غذایی مانند کرفس، ساقه گل کاغذی (عناب بری). rus cus

استراگالوس  سمغ آن کتیراست که از گون میگیرند در نقص ایمنی مخصوصا هنگام شیمی درمانی ، فشار خون ، سرطان و کمک به ترمیم و اکسیژن رسانی مخصوصا در بیماری گوارش پرکاری تیروئید و تنظیم فوق کلیه موثر است.امگا 3 که  ماهی  از منابع غنی است.  فلفل ضد باکتری و خونریزی معده رفع کننده یبوست، رفع کننده یرقان و کاهش دهنده فشار خون و خلط  سبب رفع سرما خوردگی ، جلوگیری از لخته شدن ، خاتمه دادن به قاعدگی، و رفع دردهای عصبی دیابتی هاست . جوشانده فلفل قرمز در سرکه سیب به طور موضعی خاصیت ضد درد دارد و نباید با ضد انعقادها فلفل مصرف شود.

بروملین: ضد التهابات و آرتروز تنظیم کننده اسید وقلیای معده و گرفتگی ها( دیس منوره)  درد قاعدگی در آناناس موجود است.

روی: از 3 تا 15 میلیگرم روزانه لازم است. کمبود آن در کاهش رشد ، بویایی، سبب نازایی، ریزش مو، افسردگی، فقدان پریود، کمبود اشتها، و التهاب پوست، و نقص ترمیم مخاط می شود.

در حبوبات سبوس دار و جوانه ها، جو، تخم کدو ، آفتابگردان، شیر، سیاهدانه ، کنجد، بوقلمون، جوجه، بره، در مصرف روی و الکل و مس تداخل دارد. " به جای ظروف آلومینیوم بهتر است از روی استفاده شود."

سیلینیم: نان گندم کامل ، سویا ، ساردین، شاه ماهی، ویتامین ب 1 در باقلا لوبیای خشک، برنج طبیعی، پسته ، سبوس برنج، جوانه گندم، جو، مخمر، تخم گل آفتابگردان، گوشت ماهی، جوجه خانگی، جوانه سبز کلم، و بروکلی، آلو، گوجه، کشمش، جعفری کلا(kella). 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

بازگشت به بالا